Výlet autobusom do Smoleníc. Marec 2014. Výstup pri Obecnom úrade (OcÚ). Odtiaľ pár desiatok metrov po chodníku popri ceste k TZT. Tu doľava hore, okolo kostola po asfaltke do zámockého parku.

Trasa môjho výletu sčasti kopírovala Štefánikovu magistrálu, ktorá je západnou časťou Cesty hrdinov SNP vedúcej od Devína na Duklu (alebo aj naspäť).

Po park iba obmedzené fotky Smolenického zámku. Odtiaľ mi už zábery kazí slnko v protismere.

Smolenice, zámok a zámocký park

Až do Smolenického parku po asfalte.

Smolenice - pri Obecnom úrade

Smolenice - zámok

Smolenice - zámocký park - pohľad smerom na Záruby

Smolenice - zámocký park

Modrou značkou takmer na hrebeň Zárub

Od Smolenického parku prudko hore po modrej. V miestach, kde modrá značka odbočuje doľava, ja sa dávam rovno chodníkom popod Havraniu skalu. Najskôr ešte chvíľu prudko hore, neskôr sa chodník stáča doprava a traverzuje svah popod lezecké terény na Havranej skale. Za skalou sa napája na červenú značku Štefánikovej magistrály.

Zo Smoleníc na Záruby modrou značkou

Zo Smoleníc na Záruby modrou značkou - skratka pod Havraniu skalu

Havrania skala a Štefánikovou magistrálou až pod Vápennú (na Mesačnú lúku)

Od napojenia chodníka na Štefánikovu magistrálu prudko hore poza Havraniu skalu až na samotnú Havraniu skalu. Tu je smerovník. Je možné obzrieť si lezecké cesty pekne zhora, prípadne pokochať sa výhľadom na Smolenice, Boleráz, prípadne Trnavu i ďalej.

Havrania skala

Havrania skala - lezecké terény

Havrania skala - lezecké terény. V pozadí hrebeň na Záruby

Z Havranej skaly na Havranicu pokračujem Štefánikovou magistrálou. Pomerne prudko do kopca, miestami je potrebné prekonávať zarastené skalné časti. Je dosť vlhko, takže hlina na chodníku je vlhká a šmýka sa. Od Havranice je už chodník príjemnejší aj keď párkrát vedie po kozích chrbtoch.

Hrebeňom po červenej značke na Záruby

Záruby

Výhľady zo Zárub sú obmedzené. Trochu na trnavskú stranu a o pár desiatok metrov ďalej je obmedzený výhľad na Záhorie. Na trnavskej strane aj preto, že slnko je ešte nízko.

Zostup na hrad Ostrý kameň vedie miestami po ostrej hrane, je tu potrebné zvýšiť opatrnosť. Nielen preto, že sa občas šmýka, ale treba dávať pozor aj na to, ako sa chodník kľukatí raz po jednej, inokedy po druhej strane. A vyšľapané kozie chodníčky zvádzajú najradšej do kríkov poniže.

Od Zárub na Ostrý kameň

Hrad Ostrý kameň

Z Ostrého kameňa na Mesačnú lúku pod Vápenou (Roštún)

Zostup je sprvu miernejší, po lesnej ceste, neskôr značka cestu opúšťa a ženie sa krížom do doliny. Na vlhkom blate veľmi nepríjemné. Pri prvom prieseku výhľad na vodnú nádrž Buková.

Pohľad spod Ostrého kameňa na vodnú nádrž Buková

Po zostupe z Ostrého kameňa nasleduje rozcestie Brezinky. O nejaký ten kilometer sú tu Brezinky opäť a potom zas. Cesta medzi nimi je pekná, taká asfaltová. V momente, keď opúšťam asfalt, sa mi náhle prihodí na ceste blato. Rozrýpaná lesná cesta, po ktorej tečie potôčik. Neskôr lúčka a ďalšia asfaltová cesta. Tá obchádza oplotenú oboru. Chvíľu ide lesom, ale potom opäť prichádza na asfaltku.

Cesta od Breziniek na Červenú horu

Pri Červenej hore končí klasický asfalt a magistrála pokračuje po kamenitej lesnej ceste. V podstate prašť jak uhoď. Touto cestou pokračujem okolo Kršlenice (lietajúce netopiere) až k Mon Reposu. Tu je na chvíľu asfaltka, ale obďaleč aj studnička a o chvíľu neskôr aj horáreň. Odtiaľto chodník pokračuje príjemnou lesnou cestou takmer až k Amonovej lúke. To takmer tam píšem preto, že za Mon Reposom sa cesta dostane na asfalt ešte na chvíľu.

Stúpanie k Amonovej lúke sa dá zmierniť tým, že budete myslieť na prameň za lúčkou. Je síce trochu mimo Štefánikovu magistrálu, ale určite sa oplatí zájsť tam.

Cesta od Červenej hory po rozcestie Pod Čiernou skalou

Kršlenica a Plavecký Mikuláš (v dolinke)

Mon Repos

Pohľad späť: cesta od Mon Reposu po Amonovu lúku

Amonova lúka

Na Klokoč

Výhľad na Plavecký hrad

Od Amonovej lúky nasleduje výšľap na Klokoč. Druhá časť pod Klokočom je trochu strmšia. Ale začínajú sa tu otvárať výhľady na záhorácku stranu. Na Klokoči je okrem iného jeden klincový kríž. Teda nielen klince sú tu, ale aj retiazky, retiazky z biku, kolieska, páčky... Až sa človek bojí, že či to nie je len taký prezlečený Transformer. Zostup z Klokoča do sedla Uhliská je známy tým, že tu rastie veľa divozelov. Teda materiálu na doobedňajší čaj tu býva hodne. Akurát teraz, ako na potvoru, ešte nerastú.

Klokoč

Sedlo Uhliská

Zo sedla Uhliská nasleduje ďalší kopček na Mesačnú lúku. Studnička fungovala.

Studnička pod Mesačnou lúkou

Častá - reštaurácia, obchod, zastávka

Cca 32 km podľa GPS. Trasa výletu na mape

Novinky

So zmenou systému mi zrušilo popisy pod fotkami v článkoch. Budem postupne opravovať a dopĺňať... Zatiaľ prosím o dlhšie podržanie myši nad obrázkom, zjaví sa klasický "ALT"

Zo zahraničia sa zatiaľ rysuje Cyprus, Protaras. Ostatné ešte uvidím (teda - dúfam...) - možno Bali na Kréte...

Zatiaľ pridaných pár fotiek do Malých Karpát 2024.