Peňažná

Vlakom z Bratislavy do Nemšovej cez Trenčiansku Teplú. Odtiaľ na štátnu hranicu, na Českej strane nazývanú aj Vlársky prúsmyk. Odtiaľ asfaltom po hlavnej ceste do Svatýho Štepána do Čiech (v čase môjho výletu ešte nebola značená cesta na slovenskej strane, zato na českej áno). Poblúdiť nie je kde, zvodidlá nepustia. Akurát pár šoférov je mierne vyplašených, keď sa vynoria spoza zelene. Prvé oddychové miesto je približne v tretine cesty. Fajn posedenie, akurát to prebiehanie cez cestu sa mi moc nepáči, pretože autá tu chodia dosť rýchlo a stromy popri ceste znižujú výhľady pre turistov aj vodičov. Ďalšie nepríjemné miesto je v ľavotočivej zákrute pred železničným priecestím. Tu som bol naozaj pripravený flopom zdolať všetky prekážky, ak by sa to veľké SUV vo vysokej rýchlosti priblížilo ešte viac ku zvodidlám. Pri priecestí sa už minuli všetky zelené steny a paravány a teda aj autá sa mohli vyhnúť v pohode.

Besiedka za Vlárskym prúsmykem

K Svatýmu Štepánovi po asfalte

U Svatýho Štepána

V Svätom Štepáne opúšťam hlavnú cestu a dávam sa doľava hore po obci. Míňam kaplnku a pri mostíku cez potok sa dávam viac vpravo. Ceduľka do ľava odkazuje na studničku pri kríži.

Svatý Štepán

Za mostom ešte raz do prava a popri posledných domoch postupne vyššie a vyššie do lesa.

Odbočka k studničke doľava. Na Javorník pokračovala cesta doprava, poza tú perníkovú chalúpku

Novoznačená cesta na Javorník

Lesným chodníkom smerom doprava oblúkom k osade Pláňava. Odtiaľ asfaltkou po rázcestník s modrou značkou. Odtiaľ okolo usadlosti Nad Pláňavou, odkiaľ si ma došiel obzrieť miestny štek.

Na Javorník

Pláňava

Pláňavy s Javorníkom

Pláňavy

Nad Pláňavou (teda trochu vyššie, až pri vstupe do lesa) bolo príjemné posedenie, vhodné na občerstvenie sa z vlastných zásob. Ešte trochu vyššie po asfalte a potom už značka prechádza na lesný chodník stúpajúci až na Javorník.

Odbočka na Javorník

Na Javorníku žiadne výhľady, okrem pár svätých obrázkov ma nič nezdržiava a tak pokračujem smerom na Čerešienky. Veľmi príjemný chodníček sa len mierne vlní cez Čerešienky na Peňažnú. Tu je nejaký vybudovaný rozsiahly basecamp.

Kuk z Javorníkov

Čerešienková

Podľa posledného zápisu v knihe prianí-sťažností sa tu za tri týždne niečo pripravuje...

Za Peňažnou pokračuje príjemný lesný chodník s červenou značkou okolo rázcestníku Na koncích, okolo Prameňa Olšavy (ceduľka a také vyschnuté diviačnisko) až pod Hradisko.

Na koncích

Prameň Olšavy

Prameň Olšavy - žiadna voda

Hradisko

Až potiaľto bola cesta nádherná (samozrejme, okrem úvodného úseku), viedla prevažne ihličnatým lesom. Tu sa dostávam na asfaltku. Okolo horárne (vraj je tu k dispozícii voda. V protismere stretávam tlupu turistov. V čele fidlikant a vyhráva na husličky. Dúfam, že nejdú na ten avízovaný zraz na Peňažnej, to majú ešte času dosť...

Pred Skaličí ešte narážam na "zlatokopov" s mínohľadačkami.

Skaličí

Pred Skaličí idem obzrieť Studňu pod Lokovom. Ešte síce mám zásobu, ale čerstvá a chladná by iste potešila (áno, potešilo by aj pivo...). Voda k dispozícii, ale taký biely zákal ma odradil.
Prameň Lokov. Voda v betónovej skruži, zakrytá, hrnček k dispozícii.

Skaličí - Lokov

Od Skaličí prepriaham na modrú značku, ktorá ma vedie strmšie a ešte strmšie dolu až k Hutiskám. Prudký bol najmä posledný úsek z Hodúlok k Hutiskám

Sprava Chabová a Vlčí vrch (taký nevýrazný zelený kopček)

Skaličí - Žítková

Pohľad od Skaličí smerom na Veľkú Javorinu (vľavo od stredu na pozadí). Vpravo od stredu je stĺp na Mikulčinom vrchu

Pohľad od Žítkovej smerom na Skaličí (a Lokov)

Vlčí vrch (ten prvý nevýrazný kopček vľavo)

Od Hutísk k priehrade Žítková mierne dolu po asfalte. Vpravo za potokom sa nachádzal aj prameň. Osviežujúci a aj chladený :-). Potom okolo chaty Žítková s domčekom na stračej nôžke k priehrade

Prameň medzi Hutikami a VN Žítková

K Ivanovi čelom, k lesu chrbtom (penzión Žítková)

Okolo priehrady menšie blúdenie, ale nakoniec je tam aj mostík cez potok. Len treba hľadať. Za mostíkom ďalšie blúdenie, v čase môjho výletu to bolo veľmi zle značené.

Pod priehradou Žítková. Pod betónovými kockami bolo potrebné prejsť potok a vľavo od brány sa dalo pokračovať.

Pokračovanie chodníka

Pohľad späť. Chodník viedol približne od tej chatičky za stromom v strede rovno hore. Vďaka rúbanisku som to obchádzal mierne vľavo (na fotke doprave pred prvým stromomna pravej strane obrazu)

Konečne von z rúbaniska

Po napojení sa na lesnú cestu je ďalší postup už bezproblémový.

Pohľad spod Vlčieho vrchu na Skaličí.

Od Vlčieho vrchu do Hornej Súče prevažne z kopca po asfaltke, akurát nad Hornou Súčou je jeden poľný úsek.

Z Vlčieho vrchu do Hornej Súče

Horná Súča

Trasa na mape

Novinky

So zmenou systému mi zrušilo popisy pod fotkami v článkoch. Budem postupne opravovať a dopĺňať... Zatiaľ prosím o dlhšie podržanie myši nad obrázkom, zjaví sa klasický "ALT"

Zo zahraničia sa zatiaľ rysuje Cyprus, Protaras. Ostatné ešte uvidím (teda - dúfam...) - možno Bali na Kréte...

Zatiaľ pridaných pár fotiek do Malých Karpát 2024.